3 ting der gør dig til en god leder på arbejdspladsen

Optimer din lederstil med inspiration fra denne artikel

Når man er leder af en arbejdsplads eller af en afdeling, må man gøre sig mange overvejelser for at være en god en af slagsen. At være leder handler nemlig ikke kun om at uddelegere arbejdsopgaver, holde deadlines og administrere. Der er meget mere til opgaven som leder! Læs med i artiklen nedenfor og lær mere om, hvad der gør dig til en god leder. 

Lyt til dine medarbejdere 

Det er altid vigtigt at lytte til sine medarbejdere, når de har kommentarer eller klager omkring noget på arbejdspladsen. Det er ikke kun vigtigt at notere sig, når medarbejderne har negative bemærkninger. Det er mindst lige så vigtigt at notere sig, når kommentarerne fra medarbejderne er positive! Du kommer nemlig til at lære dine medarbejdere bedre at kende og er i stand til at designe arbejdspladsen efter deres ønsker, hvis du husker hvad de kan lide og ikke kun, hvad de er utilfredse med. 

Det kan også være en god idé at uddelegere opgaven som tillidsrepræsentant til en af medarbejderne. En tillidsrepræsentant har til opgave at lytte til medarbejdernes bekymringer og lignende. På den måde har medarbejderne en fortrolig på arbejdspladsen, som kan gå videre med bekymringerne eller kommentarerne til dig, lederen, når det er passende. 

Sørg for dine medarbejderes sundhed på kontoret 

En af dine vigtigste opgaver som leder er også at varetage medarbejdernes sundhed på kontoret. Selvfølgelig handler det om, at I skal servere sunde alternativer til frokost, hvis I har frokostordning. Dog handler det om meget mere! Det er nemlig også vigtigt, at dine medarbejdere har en kontorstol, som passer til medarbejderens individuelle behov og en computer med god opløsning, så vedkommendes øjne ikke bliver overanstrengt.  

Hvis dine medarbejdere også har muligheden for at arbejde hjemmefra, er det også vigtigt, at du tager en samtale med pågældende medarbejder om IT udstyret til hjemmekontoret. Selvom pågældende medarbejder arbejder hjemmefra, arbejder vedkommende stadig for din virksomhed. Du har derfor ansvaret for, at medarbejderen har det rette udstyr på hjemmekontoret. 

Giv medarbejderne ros 

Til sidst vil vi minde dig om, at ros altid virker bedre end ris! Derfor er det altid en god idé at starte med ros – også selvom du måske efterfølgende har kritik til medarbejderens udførelse af arbejdsopgaver. Selvom du ender med at kritisere noget af medarbejderens arbejde, er der ingen tvivl om, at det føles bedre for medarbejderen, når denne ris bliver blandet med en smule ros.